Eerst waren het de hoge olieprijzen, daarna was het de crisis die de SUV parten speelde. Maar de terreinwagen voor in de stad is helemaal terug. En daardoor blijft Toyota voorlopig de grootste automaker ter wereld.

De jaren negentig waren de topjaren voor de Sports Utility Vehicle (SUV). Pick-ups en Jeeps waren er al langer, maar het was in het laatste decennium van de vorige eeuw dat de auto’s met name in de VS mainstream werden: Amerikaanse huisvrouwen hadden een SUV om naar het winkelcentrum te rijden en om de kinderen naar school te brengen.

En waarom ook niet? Je zat lekker hoog en veilig, en benzine was, in elk geval in de VS, spotgoedkoop. De SUV verdrong de sedan als populairste autotype in Amerika.

SUV-verkoop zakt in

De stijgende olieprijzen en de crisis maakte een einde aan de populariteit van de SUV. In 2008 zag General Motors zich genoodzaakt enkele fabrieken waar SUV’s werden gemaakt te sluiten. Het merk Hummer verdween zelfs in 2010 helemaal.

Nu de Amerikaanse economie in de lift zit, hebben consumenten weer trek in de terreinwagen voor in de stad. Tot en met mei van dit jaar waren 36,5 procent van alle nieuwe auto’s die op kenteken werden gezet SUV’s, tegenover 35,4 procent voor sedans, aldus IHS Automotive. Daarmee was de SUV voor het eerst in jaren weer het populairste model.

Het grote verschil met de jaren negentig is dat de gemiddelde SUV vaak wat kleiner, minder hoekig en in elk geval een stuk zuiniger is dan vroeger.

Ook is er een heel segment bijgekomen, de crossover, waarvan het soms lastig is om te bepalen of het niet meer is dan een hatchback met wat testosteron, of een daadwerkelijk SUV.

SUV's van Toyota's zijn een hit

Een fabrikant die bij uitstek profiteert van de hernieuwde populariteit van de SUV is het Japanse Toyota. Dat wist in de eerste helft van dit jaar 3,8 procent meer auto's te verkopen dan een jaar eerder. Een van de hoofdredenen? De toenemende vraag naar SUV's vanuit de VS.

Met name de Toyota Highlander (zie foto) en het crossover-model RAV4 vielen in de smaak bij consumenten. Ook de GX van Lexus, dat eigendom is van Toyota, verkocht goed. Toyota/Lexus wist in de eerste helft van dit jaar 7 keer zoveel SUV's in de VS te slijten als Volkswagen en Audi.

"Toyota is ontzettend goed geworden in het bouwen van auto's die klanten willen", zegt auto-industrie-expert Jim Press tegenover Bloomberg. "Zet dat af tegen Volkswagen: zij hebben de markt nog niet uitgevogeld. Ze falen in Noord-Amerika, omdat ze de markt niet begrijpen."

Toyota blijft voorlopig de grootste

Het succes van de Japanse SUV's betekent dat Toyota voorlopig de grootste automaker ter wereld blijft, met 5,1 miljoen verkochte voertuigen in de eerste twee kwartalen van 2014. Daarbij ook geholpen door de Japanse markt, waar het een marktaandeel heeft dat schommelt tussen de 40 en 50 procent.

Volkswagen volgt op plek twee met 5,07 miljoen, gevolgd door het Amerikaanse General Motors (GM) met 4,92 miljoen auto's.

Of Toyota nog lang stand houdt als de grootste autofabrikant is de vraag. Volkswagen is sinds 2009 bezig aan een groeispurt bezig en zit Toyota inmiddels op de hielen. Het Duitse bedrijf heeft al aangekondigd in 2016 een middelgrote suv te introduceren om in te spelen op de Amerikaanse vraag.

Daarnaast is Volkswagen goed vertegenwoordig in opkomende markten. VW is al decennialang sterk in Latijns-Amerika en met 3,27 miljoen verkochte auto’s zelfs de onbetwiste nummer 1 in China.

Maar juist in opkomende economieën gaat het wat minder. In Brazilië is de economie krakend tot stilstand gekomen en dat heeft meteen effect voor Volkswagen. In Zuid-Amerika verkochten de Duitsers in 2013 minder auto’s dan het jaar ervoor.

Wellicht dat GM uiteindelijk de beste kaarten heeft om uit te groeien tot de grootste autofabrikant, zoals Z24's Thijs Peters eerder schreef. Het Amerikaanse concern is marktleider op de herstellende Amerikaanse thuismarkt en de onbetwiste nummer twee op de grootste automarkt ter wereld, die van China. Dat zou voor 2014 weleens de winnende combinatie kunnen zijn.

Lees ook

De grootste ter wereld: zo strijden Volkswagen, Toyota en GM om de hegemonie

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl